menu

inochi exhaust



układy wydechowe- teoria wydechy do sportu wydechy do aut ulicznych wydechy do aut nietypowych
i zabytkowych

wydechy do aut terenowych
offroad

Podtlenek azotu NOS

partnerzy

kontakt

 

Teoria

Układ wydechowy jako bardzo ważny składnik osprzętu silnika zapewnia optymalne opróżnianie cylindrów ze spalin umożliwiając dobrą pracę jednostki napędowej.

Układ ten pełni również inne funkcje: tłumi hałas, transportuje spaliny poza karoserię i przyczynia się do zmniejszenia emisji szkodliwych gazów do atmosfery.

Wydechy samochodów osobowych są zaliczane do grupy zespołów, które zużywają się eksploatacyjnie i zwykle nie są objęte gwarancją producenta. Powodem tego jest trudne do przewidzenia zużycie, w tym uszkodzenia mechaniczne, natomiast nasze wydechy, jeśli nie uszkodzimy ich mechanicznie, są właściwie niezniszczalne.

Kompletny układ zbudowany jest z kolektora wydechowego, rur łączących, tłumików drgań, katalizatora, tłumików i wreszcie obejm, opasek i wieszaków. W popularnych samochodach układy wydechowe pracują bezawaryjnie przez okres około 3-4 lat eksploatacji. W samochodach zasilanych LPG często nawet krócej. Nasze wydech posłużą dużej niż sam samochód pod warunkiem braku uszkodzeń mechanicznych. 



na zdjęciu wnętrze tłumika przelotowego o średnicy 2,75"


Wnętrze tłumika komorowego naszej konstrukcji.


tłumik komorowy

 

Istota działania

Ponieważ wylot gorących gazów spalinowych z głowicy silnika odbywa się pod ciśnieniem kilkunastu atmosfer, a przekrój kanałów ograniczają wymiary geometryczne głowicy, ich wypływ odbywa się ze znaczną prędkością wywołującą dokuczliwy hałas. Aby ograniczyć hałas i wyeliminować możliwość powstania pożaru na drodze spalin umieszcza się kolektory wydechowe i tłumiki. Na początku były to proste konstrukcje wykonane z rur, z czasem inżynierowie opracowali teorię tego zespołu i aktualnie są to produkty ściśle dopasowane do pojemności skokowej silnika i ilości gazów emitowanych przez jednostkę napędową.

Destrukcja spalin i temperatury

Materiały, z których wytwarza się układy wydechowe pracują w ekstremalnie trudnych warunkach. Podczas jazdy metalowe części nagrzewają się, w czasie postoju stygną i wtedy na zimnych ściankach gromadzi się para wodna zawarta w powietrzu. Gazowe składniki spalin wchodzą w reakcję z wodą, tworząc kwasy przyczyniające się do przyspieszenia korozji metali od wewnątrz tłumika. Woda chlapiąca na układ wydechowy od spodu pojazdu zawierająca często rozpuszczone sole przyczynia się do rdzewienia od zewnątrz. Uderzenia kamieni oraz ocieranie się o twarde podłoże skracają żywotność tłumika. Dodatkowo, przednie odcinki rury prowadzącej spaliny narażone są na naprężenia termiczne w sytuacji, gdy podczas deszczu nagrza­na blacha spryskiwana jest zimną wodą z kałuż.

Najmniejszemu zużyciu korozyjnemu podlega rura przednia, gdyż przepływające przez nią spaliny mają wysoką temperaturę dochodzącą do 900 stopni C. Spaliny schładzają się w katalizatorze lub tłumiku go zastępującym oraz przepływając przez tłumiki i rury prowadzące, a przy wylocie z układu osiągają temperaturę 200 - 300 stopni. Sprawia to, że najwięcej kondensatu z pary wodnej zbiera się w tylnym tłumiku. Możemy zaobserwować jak w chłodne dni przez kilka minut po rozruchu silnika z wylotu układu wydechowego kapie ciecz porywana strumieniem przepływających gazów. Ten kondensat niszczy od wewnątrz blachę, z której wykonano tłumik nawet wtedy, gdy samochód stoi w garażu.

W samochodach z silnikiem umieszczonym z przodu układ wydechowy połączony jest na stałe tylko z kolektorem wydechowym. Pod podłogą pojazdu wisi on swobodnie na gumowych wieszakach oraz połączony jest złączem elastycznym. Jest to niezwykle ważne, gdyż układ cały czas pracuje. Rozszerza się termicznie i wibruje.

Zastosowanie do budowy układów wydechowych stali nierdzewnej spowodowało, że wyżej wymienione czynniki nie są groźne dla układu.

Katalizator 

Katalizator jest montowany w układach wydechowych silników samochodowych od ponad 20 lat. Obecnie producenci europejscy stosują go we wszystkich silnikach. Literatura podaje, że trwałość katalizatora wynosi od 80 do 120 tysięcy km. W prawidłowo eksploatowanych samo­chodach, katalizator zachowuje sprawność jeszcze przy przebiegu 180 tysięcy km. Jednak ważna jest tu jakość paliw, prawidłowa regulacja silnika oraz brak uszkodzeń mechanicznych.

Kupując samochód z katalizatorem zobowiązujemy się dbać o środowisko naturalne. Jednak często rzeczywistość przeczy tej zasadzie. Wiele osób eksploatujących starsze samochody jeździ z usuniętym bądź uszkodzonym katalizatorem. Te pojazdy zanieczyszczają środowisko. Jako przyczynę wskazują wysoką cenę nowych części             1500 – 8000      złotych. My proponujemy sportowe katalizatory o wysokim przepływie w nierdzewnych obudowach.

Układy sportowe

Obecnie bardzo modne jest modyfikowanie układów wydechowych. Nasza firma specjalizuje się w projektowaniu i montażu sportowych układów wydechowych do aut „cywilnych”, sportowych i zabytkowych. Taki osprzęt silnika nie jest bardzo drogi i wcale nie musi być głośny. Przy wykonywaniu przeróbek dobieramy tłumiki według życzeń klienta. Więcej o układach sportowych w dziale wydechy do sportu.

 

 

Zapraszamy do odwiedzenia naszego profilu na facebooku